2024
Als de familie Van Gils hun nieuwe droomhuis aan de Parallelweg betrekt kan het geluk niet op. Moeder Charlotte neemt even afstand van de staalmultinational, SteelMill, waar ze werkt. Vader Alex heeft een bestseller te pakken met zijn kookboek ‘Express India’. Zoon Arne en dochter Annabel leiden een heerlijk verwend en onbezorgd leventje dat vooral draait om gamen, vapen en hockey: ‘Life is good’.

1944
Operatie Market Garden is begonnen. In het gebied tussen de Dommel en Nuenen staat een huis, aan de straat die later Parallelweg zal gaan heten. De bevrijding van Brabant is in alle hevigheid bezig, al gaat het traag en is de angst voor mislukking groot. In het huis wonen een moeder, Elia Berkvens, met haar twee kinderen: Daniëlle en Jonas. Haar man had banden met het verzet en is op een dag van zijn fiets geschoten. Sindsdien rooien ze het met zijn drietjes, bang voor wraakzuchtige nazi’s, bang dat de bevrijding te laat zal komen.

Twee gezinnen: Een gezin dat alles heeft en dat doodnormaal vindt en een gezin dat alles is kwijtgeraakt en dagelijks vreest voor hun leven. In hetzelfde huis, in verschillende tijdsgewrichten maar die periodes staan op het punt met elkaar te versmelten: Het verleden gaat in gesprek met het heden.

De staalmultinational waar Charlotte van Gils werkt maakt moreel discutabele keuzes die zij in de media moest verdedigen. Alex wordt beschuldigd van plagiaat en ontmaskerd. Hun kinderen ervaren de gevolgen daarvan, zeker niet alleen digitaal. Het bestaan van de familie van Gils wordt onzeker, ook nu ze vanuit de stad naar het platteland zijn verhuisd, of gevlucht.

Ook het gezin Berkvens komt onder grote druk te staan als een gewonde verzetsstrijdster aanklopt voor hulp, terwijl de Duitsers naar haar op jacht zijn. Lukt het Elia om de vijand lang genoeg op afstand te houden en om haar gezin te beschermen?

Welke keuzes maken de gezinnen en hoe kijken zij tegen elkaars keuzes aan? Heden en verleden vloeien in elkaar over, terwijl de gevechten rondom het huis in 1944 verhevigen en de dreiging in 2024 toeneemt.
Komt ‘De Bevrijding’ in welke vorm en welk tijdsgewricht dan ook wel op tijd?

‘Het Huis 44-24’ is zeker niet het ‘zoveelste bevrijdingsverhaal’ maar een familieverhaal over morele dilemma’s, en over privilege versus tegenspoed. Over het onvermogen te zien wat je hébt, en over de kracht om het te beschermen als het in gevaar komt. Een verhaal over hoeveel we op elkaar lijken en over wat ons, uiteindelijk, menselijk maakt. Zeker iets om na afloop van de voorstelling nog even over door te praten…